چاقی منجر به علل بسیاری از مرگها یا تشدید علل آنها می شود، اما خطرات ناشی از چاقی برای زنان و مردان متفاوت است

24اکتبر 2019 - افرادی که وزن ناسالمی دارند، نه تنها باید نگران ابتلا به بیماری قلبی و دیابت باشند بلکه باید از خطرات چاقی در ایجاد سایر علل مرگ یا تشدید این علل آگاه باشند. چاقی در دو سوم علل اصلی مرگ و میر ناشی از بیماریهای غیر واگیر در سراسر جهان نقش دارد و بر خطر ابتلا به برخی بیماری ها در زنان و مردان بطور متفاوتی تاثیر می گذارد.

سسیلیا لیندگرن از دانشگاه آکسفورد و همکارانش یافته های مطالعه ی خود را در 24 اکتبر در مقاله ای درPLOS Genetics ، گزارش دادند.

با افزایش میزان چاقی در سراسر جهان، دانشمندان گمان می كنند كه وزن اضافه علاوه بر بیماری های قلبی و دیابت نوع 2 ، منجر به سایر علل مرگ یا تشدید سایر علل مرگ می شود. محققان برای شناسایی دلایل دیگر مرگ و میر که به دلیل چاقی ایجاد یا تشدید می شوند، تحلیلی را انجام دادند که به بررسی روابط علت و معلولی با استفاده از داده های ژنتیکی و سه بار اندازه گیری چاقی از 228.466 زن و 195.041 مرد در بیوبانک بریتانیا پرداخت. تجزیه و تحلیل آنها نشان داد که چاقی در فهرست طویلی از مشکلات بهداشتی از جمله بیماری عروق کرونر، دیابت نوع 1 و 2 ، سکته مغزی، بیماری مزمن انسدادی ریه، سرطان ریه ، بیماری کبد چرب غیر الکلی، بیماری مزمن کبدی و نارسایی کلیوی نقش دارد. در حالی که چاقی باعث ایجاد دیابت نوع 2 در خانمها و آقایان می شود، زنان چاق در مقایسه با مردان چاق در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به دیابت نوع 2 قرار دارند، در حالی که آقایان چاق با خطر بیشتری برای بیماری مزمن انسدادی ریوی و بیماری مزمن کلیوی روبرو هستند.

جنی سنسین، نویسنده ی اول این مقاله، گفت: این مطالعه نشان می دهد كه وزن بیش از حد، تا چه میزان می تواند برای سلامتی انسان مضر باشد، و زنان و مردان در نتیجه ی چاقی ممكن است بیماریهای مختلفی را تجربه كنند. مایکل هولمز، که بر این تحقیق به همراه سسیلیا لیندگرن نظارت داشت، گفت: با توجه به شواهد قانع کننده از ضرر و زیان ناشی از چاقی در طیف گسترده ای از بیماری هایی که منجر به مرگ می شوند، یافته های ما بر نیاز جدی به اقدامات بهداشت عمومی برای جلوگیری از موج چاقی تاکید دارد.

به طور کلی، این مطالعه نشان می دهد که چاقی یا منجر به اکثر علل اصلی مرگ و میر در سرتاسر جهان می شود که با بیماری های عفونی مرتبط نیستند، یا در بروز آنها نقش دارد. با این وجود، تأثیر چاقی در زنان و مردان متفاوت است. این یافته ها پیامدهای بالقوه ای را برای طراحی راهکارهای بهداشت عمومی دارد و نشان می دهد که انجام اقدامات پیشگیرانه ی مختلفی برای هدف قرار دادن زنان و مردان ممکن است ضروری باشد.

منبع:

PLOS Genetics, 2019; 15 (10): e1008405 DOI: 10.1371/journal.pgen.1008405

www.sciencedaily.com/releases/2019/10/191024143218.htm